Veelgestelde vragen Verkennend gesprek
1. Voor wie is het verkennend gesprek bedoeld?
Voor inwoners van 18+ uit Oss en Meierijstad met mentale klachten én problemen op andere levensgebieden zoals werk, wonen en/of relaties.
2. Wie kan verwijzen naar het verkennend gesprek?
De huisarts of POH-GGZ
3. Wat is het doel van het verkennend gesprek?
In het verkennend gesprek – tussen de inwoner (en naasten), een professional uit het sociaal domein en een ggz-professional – staan de hulpvraag, krachten en mogelijkheden van de inwoner centraal. Samen met de inwoner wordt onderzocht wat écht nodig is en welke stappen passend zijn. Met dit advies kan de inwoner direct aan de slag. Als inzet van welzijn hierbij nodig is, dan pakt de welzijnsprofessional dit op.
4. Hoe verwijs ik door naar het verkennend gesprek?
Doorverwijzing gaat eenvoudig via de consultatiefunctie in VIPLive.
Let op: dit is geen verwijzing naar GGZ Oost Brabant.
5. Wanneer verwijs je niet door naar het verkennend gesprek?
Verwijs niet door naar het verkennend gesprek bij een eenduidige GGZ-indicatie, zeer complexe psychiatrie of als iemand er niet voor open staat.
6. Wanneer volgt opvolging van mijn doorverwijzing?
Wijzer GGZ streeft ernaar om binnen een week een gesprek in te plannen met de inwoner.
7. Wat is het verschil tussen het verkennend gesprek en Welzijn op Recept?
Bij Welzijn op Recept wordt de inwoner alleen gesproken door een welzijnsprofessional. Welzijn op Recept is ondersteuning uit het sociaal domein voor mensen die (gezondheids)klachten ervaren door sociaal-maatschappelijke problemen. De ondersteuning is, anders dan het verkennend gesprek, monodisciplinair. Zogenoemde ‘multiproblematiek’ is een contra indicatie voor Welzijn op Recept, maar juist een indicatie voor het verkennend gesprek.
8. Hoe ontvang ik terugkoppeling over het verkennend gesprek?
Terugkoppeling over het verkennend gesprek verloopt via VIPLive. De terugkoppeling is een advies aan de huisarts. Als er een verwijzing nodig is naar GGZ dan staat dit hierin vermeld. Het advies kan via VIPLive automatisch teruggekoppeld worden naar het HIS.
9. Wat is het voordeel van het verkennend gesprek voor de huisartsenzorg?
Met het verkennend gesprek hopen we de GGZ wachtlijsten op termijn te verkorten en een cultuurverandering op gang te brengen. Door breed te kijken naar wat iemand nodig heeft, voorkomen we onnodige doorverwijzingen naar GGZ en zorgen we dat mensen sneller passende hulp krijgen. Dit draagt bij aan “de juiste zorg op de juiste plek” en een toekomstbestendige, toegankelijke zorg. Voor huisartsen betekent dit op termijn minder druk op de praktijk en meer inwoners die, met ondersteuning, zelf de regie kunnen nemen over hun herstel en welzijn.